Pages

Friday, January 18, 2019

Ikhtiar Hidup Bahagian 4 - Perlindungan.



Ikhtiar Hidup di Hutan/Jungle Survival (Bahagian 4)
Perlindungan

PERLINDUNGAN – memerlukan paling kurang bumbung untuk berteduh yang juga boleh bertindak sebagai dinding penghalang angin. Katil atau pangkin dari sumber yang sama dalam menyediakan satu alas tempat tidur yang jauh dari tanah. Samada di buat dari bahan komersial seperti tarpan atau fly sheet atau daripada sumber alam seperti kayu, susunan buluh dan daun. Lekok dalam dinding batu (gua kecil) juga boleh dibuat sebagai tempat perlindungan. Antara peralatan yang diperlukan dalam membuat perlindungan ialah:

·         Parang atau alat memotong untuk memotong kayu, buluh dan dahan dalam mendapatkan bahan untuk membuat struktur perlindungan.
·         Parang untuk memotong dan membelah buluh, rotan , kulit kayu serta akar menjalar dalam usaha membuat tali untuk mengikat bahan bahan dalam pembinaan struktur tadi.
·         Flysheet yang lengkap dengan tali hasil keluaran komersial untuk mengadakan bumbung dan dinding.

Hammock yang lengkap dengan tali dalam mengadakan satu buaian atau katil supaya kita tidak tidur diatas tanah disebabkan bahaya bahaya tertentu seperti:-
  • Binatang berbisa menjalar dan merayap, seperti ular, lipan dan kala jengking. Ular suka haba yang dikeluarkan oleh tubuh badan.
  • Ancaman binatang menyodok seperti khinzir hutan.
  • Tidur diatas tanah akan menyebabkan kehilangan haba badan dan kita terdedah kepada hypothermia. 



No comments:

Post a Comment