Pages

Thursday, January 17, 2019

Ikhtiar Hidup Bahagian 3 - Api





Ikhtiar Hidup di Hutan/Jungle Survival (Bahagian 3)
Api

Keperluan yang paling penting dan utama, kerana api berupaya menjauhkan binatang buas, dan membolehkan kita memproses air selain dari beberapa kegunaan lain lain.

Untuk merealisasikan kesemua tujuh perkara yang disebut diatas, kita perlu mengambil kira peralatan yang diperlukan untuk setiap perkara. 

API - memerlukan haba, oksigen dan bahan bakar. Alam telah memberikan kita oksigen yang ada diudara, bahan bakar iaitu kayu kayu kering (jika kering la) dalam hutan dan kebijaksanaan manusia untuk mengadakan haba. Haba pula berupaya dijadikan bara. Oleh itu apa kah peralatan yang perlu kita bawa ke hutan untuk mengadakan api? 

·        Parang atau alat memotong untuk merincikkan atau memotong kayu tadi ke dalam bilah yang lebih kecil supaya mudah terbakar. Kayu yang kecil sebesar setengah jari ke sebesar jari kita gunakan Bahasa Inggeris, iaitu Kindling. Bahan bakar yang sebesar lengan atau betis ke peha, kita juga panggil dalam bahasa Inggeris iaitu Fuel Wood.
·         Bahan yang lebih mudah menjadi bara, dan menjadi api kecil untuk membakar bahan bakar seperti kayu yang lebih besar. Bahan ni kita panggil tinder atau umpan api. (Kapas, kertas tisu kering, rabok buluh, kering habuk kayu kering, rumput atau lalang kering dan sarang burung kering amat sesuai digunakan sebagai tinder atau umpan api.)



·        Mancis atau lighter untuk memulakan pembekalan api kepada tinder atau umpan api. Tetapi jika mancis atau lighter basah, kita terpaksa menggunakan apa apa bahan yang dapat mengeluarkan percikan yang lazimnya kita dapat melalui geseran.  Alat yang paling mudah buat masa ini untuk mendapatkan  percikkan atau spark api ialah seperti Ferrocirrum Rod atau lebih dikenali sebagai Firesteel dan Magnesium Bar. Boleh google, banyak dalam pasaran sekarang ini.
·       Parang juga boleh membantu dalam pembuatan api, di mana parang atau alat memotong digunakan untuk membentukan peralatan dalam pembuatan api secara primitif seperti :
o   Hand Drill
o   Bow Drill
o   Fire Thong
o   Bamboo Saw
o   Fire Plough
o   Fire Pump

Tunggu artikel yang akan datang:

  • Cara membuat api secara bersedia (prepared survival)
  • Cara cara membuat api secara primitif

No comments:

Post a Comment