Pages

Saturday, January 12, 2019

Salah Faham Tentang Kebolehan Ikhtiar Hidup atau Survival!


Pernah kah anda dengar ayat ayat dibawah ini? 


"Saya selalu tengok rancangan Ikhtiar Hidup di TV, tengok siPolan ini atau siPolan itu tunjuk cara nak hidup kalau sesat dalam hutan, jadi saya tahu apa nak buat dan saya yakin saya boleh hidup."

Atau,

"Saya kalau sesat, saya cari sungai dan ikut sungai la..boleh minum air sungai, tepi sungai selalu ada perkampungan."

Atau,

"Saya selalu gi hiking ngan member, dah bertahun dah, saya ada pengalaman, kalau sesat saya yakin saya boleh hidup."

Atau,

"Saya ada Survival Knife, beli pun beratus, saya ada tali dan tau cara nak guna tali..jadi saya kalau sesat pun boleh hidup punya."

Atau,

"saya selalu bawa survival kit, saya beli kat Singapura tahun lepas, saya selalu bawa dalam poket saya, kompak, kecik ja, ringan, semua ada, jadi kalau saya sesat, saya boleh keluar punya."

Atau,

"saya pernah hadiri kurus Ikhtiar Hidup 5 tahun dulu, kelas dia ok, ajar buat api, buat pondok, cari air, tapis air, ya…saya yakin saya boleh hidup."

-------------------------------------------------------------

Okay, kita tengok ayat ayat diatas, semua boleh dikatakan lengkap. Ada yang dah pernah pergi kursus, ada yang dah ada Survival Kit, ada yang beli pisau beratus ringgit, ada yang dah berpengalaman hiking atau meredah hutan, dan ada yang selalu tgk rancangan survival kat TV.

Tetapi, kalau anda banyak pengalaman hiking, anda mungkin tahu dan pakar cara hiking, tetapi adakah anda mempunyai pengetahuan, kepakaran dan jugak mentaliti untuk terus hidup?

Kalau anda mempunyai pisau yang berharga beratus ringgit, adakah anda tahu cara menggunakan pisau itu untuk kesinambungan kehidupan anda dengan serba kekurangan didalam belantara?

Walaupun anda telah pernah hadiri kursus Ikhtiar Hidup beberapa tahun lalu, tetapi  anda tidak fokus ketika kelas, anda tidak berlatih atau menggunakan kaedah yang telah diajar semasa kursus, bolehkah anda buat perkara perkara yang perlu ketika dalam keadaan dharurat seperti buat api dalam masa 1 jam, buat perlindungan sebelum hilang cahaya dalam hutan?

Okay, anda telah pernah hadiri kursus, telah pun berbelanja wang untuk membeli survival kit yang berjenama, adakah anda pernah menggunakan atau membiasakan diri menggunakan survival kit tersebut? Adakah and pernah berlatih, mengadakan senario sesat dan menggunakan survival kit tersebut?

--------------------------------------------------------------

Satu perkara utama, adakah anda bersedia untuk menghadapi situasi sesat dalam belantara secara solo dengan spenuhnya?  Bersedia dari segi:

1.    Kekuatan mental dimana tanpanya, anda mungkin mengalami seragan panik dan menjadi histeria, berlari kesana sini, menjerit jerit, terpekik pekik mieminta tolong, waktu ini lah anda menjerit memanggil semua nama nama ibu bapa dan nenek moyang anda.

2.    Akal yang panjang, dimana anda belajar menggunakan apa yang anda bawa, dengan apa yang ada disekeliling anda, belajar mencari cara alternatif sekiranya cara yang anda cuba buat atau dilatih buat, gagal.

Tokwan selalu menekankan keperluan berlatih, berlatih dan berlatih. Moto Tokwan, Practice Makes Perfect!

Pertama, melatihkan minda kamu supaya kuat, agar berani ketika berada dalam keadaan berseorangan, berlatih menghadapi ketakutan, berani dengan kegelapan.

Kedua, berlatih, minda kamu supaya cepat mengenal pasti alternatif yang ada disekeliling kamu. Berlatih membuat sesuatu benda dengan benda yang jarang orang gunakan.

Ketiga, berlatih menggunakan peralatan yang kamu ada. Tahu cara menggunakan setiap peralatan dan tahu kegunaan setiap peralatan.


Kita tidak mahu jadi Pseudo Experts. Tahu apa dia pseudo expert? Sila google!

Berlatih dan cari kaedah yang paling cepat untuk mengadakan atau mendapatkan sesuatu ketika anda didalam masalah ketika didalam belantara.

Contoh:

*Buat api dgn kayu basah atau lebih extrim lagi, buat api didalam hujan.
 Ini belum didalam keadaan kamu kehilangan survival kit kamu lagi.

*Berlatih mencari kaedah untuk melindungi api kamu yang mana anda telah berpenat lelah   untuk adakan.

*Mencari kaedah yang paling cepat dan efektif dalam mengadakan perlindungan dan juga   tempat kamu berehat dengan selamat.

*Apakah alternatif selain dari anak sungai atau tasik sebagai sumber kamu mendapatkan   air  dan makanan?

*Pernahkah anda berlatih cara cara memancing ikan atau cara cara memasang perangkap?


Tanpa latihan minda, akal dan juga kebolehan, mungkin anda boleh hidup, tetapi peratusannya? Pernah dalam sejarah kes sesat di Malaysia, ada orang pernah sesat berminggu, dan hidup tanpa sebarang peralatan. Tetapi, adakah itu semata mata nasib (purely by chance)? Ada kes orang yang telah sesat dan tidak lagi bersama kita. Adakah anda mahu jadi sebahagian daripada statistik ini?

Walaupun dengan kekuatan minda, dengan akal yang panjang, dengan peralatan dan ilmu yang tertentu, ia masih tidak dapat menjamin yang anda akan berjaya atau hidup dalam keadaan darurat tersebut, tetapi sekurang kurangnya, ia menambah peratusan atau peluang anda untuk terus hidup, mungkin didalam keadaan yang lebih selesa. Sekurang kurangnya, tindakan yang anda ambil itu ada asas nya.  Ia seperti, sakit perut , anda jumpa doktor, dan bukan jumpa mekanik kereta.



Till then...





No comments:

Post a Comment